ביטוח חובה לדיירים – הביטוח שאסור לוותר עליו במידה ואתם מתגוררים בבניין משותף

רוב תושבי ישראל מתגוררים בבתים משותפים, מגמה שאף הולכת ומתגברת בשנים האחרונות בשל היעדר שטחי בניה מספיקים וכל שנה מגיעות לידי האגודה לתרבות הדיור מאות בקשות הנוגעות לסיוע בשל מצוקה כלכלית אליה נקלע בניין בגין חלוקת הוצאות משותפת בין הדיירים.חלקן בגין נזקים למבנה או למתקניו וחלקן בגין תביעות משפטיות שהוגשו כנגד הבניין, המשותף לכולן היא העובדה שישנם דיירים שלא מעוניינים או לא יכולים לשאת בהוצאות, דבר התוקע את התנהלות הבניין כולו ומוביל לאווירה עוינת וקשה בבניין.

כל זה היה נחסך במידה ולבנין היה "ביטוח חובה לדיירים" שהוא ביטוח בניין משותף אשר עלותו זניחה יחסית ומסתכמת בכמה עשרות שקלים לכל דייר לשנה אבל הבעיה היא שישנם בניינים רבים אשר כלל אינם מנוהלים על ידי ראש ועד שדואג לכך ואחרים שפשוט אינם מודעים לסוג ביטוח זה וחשיבותו. התופעה מאוד רווחת בבניינים ישנים בני מספר דיירים מועט המאוכלס על ידי אוכלוסיות ממעמד סוציו אקונומי נמוך יחסית או שבעלות הדירות היא בידי משקיעים שאינם מתגוררים בו.

כמו כן ניתן למצוא בניינים חדשים שרק אוכלסו על ידי דיירים חדשים וראש הוועד הנבחר עושה את תפקידו לראשונה וכלל אינו מודע לצורך זה. התוצאה האפשרית היא עלות כספית גבוהה מאוד אשר מתחלקת כחוק בין הדיירים אם זה כתוצאה מנזקי טבע, נזקים אקראיים כמו פיצוץ צנרת או שריפה או תביעה משפטית לכיסוי נזק שנגרם לאורח או נותן שירות בבניין.

כלל הדיירים נושאים באחריות משותפת

כאשר מתרחשת הוצאה כלכלית מכל סיבה שהיא, האחריות היא של כלל הדיירים והיא מקובעת בחוק. לא ניתן לחמוק ממנה או לגלגל אותה הלאה – אלא אם כן יש לכם ביטוח מבנה שמכסה את ההוצאות. הוצאות יכולות להיות כל נזק אשר נגרם לאשורים המשותפים בבניין אשר נמצאים מחוץ לדירות עצמן או לרכוש הבניין ומתקניו השונים ממעליות דרך שערים חשמליים ועד מתקני כיבוי אש.

הוצאה כספית משמעותית נוספת היא במקרה שדייר, אורח או נותן שירות בין אם זה טכנאי בזק או איש ניקיון נפגעים בבניין ותובעים אותו בגין רשלנות שהובילה לנזק. תביעות מסוג זה מתגלגלות אל הדיירים עצמם ומתחלקות ביניהם. תביעות מסוג זה יכולות להגיע גם למיליוני שקלים.

בניינים ללא ביטוח בניין משותף מפקירים עצמם לידי המזל

שאננות או עצימת עיניים אינה עובדת במקרים מסוג זה אשר מתרחשים בישראל כל שנה. לרוב אנו לא נשמע עליהם כלל פשוט מפני שלבניין יש ביטוח אשר נושא בעלויות ומחזיר את הבניין לתפקוד במהרה.אך בניינים אשר חוסכים בעלות הביטוח או אינם מודעים להכרחיות שבו פשוט מפקירים עצמם לידי המזל ובמידה וקורה אירוע מסוג זה הבניין והדיירים בו עלולים להיקלע למצוקה קשה.

 

מקרים מסוימים עלולים להביא לקריסת התפקוד של הבניין

כאשר נגרם נזק לבניין כגון פיצוץ צנרת שהוביל גם להצפה בפיר המעליות ולנזק ממשי להן, התיקון יכול להגיע בקלות למאות אלפי שקלים אשר אמורים להתחלק בין הדיירים. במקרה שאין ביטוח מבנה משותף עלול להיווצר מצב לפיו לחלק מהדיירים פשוט אין את האפשרות לשלם את חלקם מה שעלול לגרום לשיתוק של הבניין ואף לאווירה עוינת בין הדיירים בו.

מצבים כאלו יכולים להתרחש בגלל קצר חשמלי שהוביל לשריפה, סערה שגרמה לנזקים כבדים ועוד.  סוג אחר של אחריות משותפת הוא במקרה ומוגשת כנגד הבניין תביעה משפטית כנגד רשלנות בטיחותית שהובילה לפגיעה בגוף. במקרים כאלו הבניין נתבע ועליו לשאת הן בהוצאות משפטיות והן לשלם פיצויים אשר עלולים להיות בסכומי עתק. גם במקרים כאלו אם אין ביטוח בניין משותף הדבר מוביל לשיתוק כללי של הבניין ויכול להוביל גם לקריסה כלכלית של חלק מדייריו.

 

סוגי הכיסוי הנדרשים בביטוח בניין משותף

ביטוח בניין משותף חייב לכלול ארבה סוגי כיסויים הכרחיים אשר אליהם אנו צריכים להתייחס ממש כאל ביטוח חובה לרכב. אסור לבניין לעבור יום אחד ללא ביטוחים אלו שכן מרפי אינו מתחשב במיוחד במצבים מסוג זה.

ביטוח חובה לדיירים 2024

ביטוח חובה לדיירים
תוכן עניינים
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
כל האמת על ביטוח ועד בית
כל האמת על ביטוח ועד בית

עכשיו, אחרי שנים שהצלחתם להתחמק מהתפקיד הזה, אתם עומדים למלא את המקום של ועד הבית? מי שעשה את התפקיד הזה החליט להפסיק? לפרוש? או אולי לעבור לבית אחר? אם כך,

קרא עוד »
פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף