ביטוח מבנה: לא ביטוח חובה אבל חובה לעשות ביטוח

נתחיל בעובדות: אין חובה בחוק לבטח את הרכוש המשותף. אבל מקרים כמו שריפות שפרצו בבנינים, ממחישים עד כמה לא לעשות ביטוח מבנה הינו מעשה של רשלנות ומחדל של ממש.

אין מבנה משותף שבו מיותר לעשות ביטוח. "החסכון" של לא לעשות ביטוח, יעלה בסופו של דבר ביוקר. בכל בית, קטן כגדול, עלולים להתרחש אסונות כגון החלקות במדרגות, היתקלות בחפץ כלשהו המונח במעבר, נפילות וכד'

אין כל ספק, שכאשר אין ועד בית ואין חברת ניהול, כל תאונה או נזק ירבוץ לפיתחם של כל בעלי הדירות, ביחד ולחוד. כולל בעלי דירות ש"רק" משכירים את דירתם. השכרה אינה פוטרת מאחריות.

 גם בבנין שמשום מה אין בו ועד בית ואין בו צריך לעשות ביטוח בניין. העדר ביטוח חושף את כל בעלי הדירות לתביעות אישיות בגין נזקים, שנגרמו לנפש או לרכוש בתחומי הרכוש המשותף. האחריות הנזיקית של בעלי הדירות חלה גם כלפיהם עצמם, גם כלפי אורחים ומבקרים בבית, גם כלפי ספקי שירותים ובעלי מקצוע שונים אשר עובדים בשטח הבית המשותף (כגון מנקה, גנן, שומר או מי שמגיע לתקן משהו).

התביעות עלולות להגיע לסכומים גבוהים ביותר. חשוב לזכור שביטוח פרטי, שאדם עושה לדירתו או לרכושו, אינו מכסה, בוודאי לא באופן מלא, תאונות המתרחשות ברחבי הרכוש המשותף. ביטוח רכוש משותף אינו פוטר את בעלי הדירות מלבטח את אחריותם בתוך דירותיהם.

ביטוח הרכוש המשותף אינו החלטה שדורשת רוב מיוחד או כינוס אסיפת דיירים. זו החלטה שהיא חלק אינטגראלי מניהול הבית המשותף ולכן ועד בית מוסמך ואף חייב לקבלה, גם ללא כל אישור

אין כמו בבית. טוב שעשית ביטוח מבנה.

יש כיום מספר חברות ביטוח מובילות שמספקות פוליסה מקיפה וטובה וכדאי לקבל הצעות מחיר מ 2-3 חברות ביטוח, למרות שהפוליסות בסך הכל די דומות. כדאי גם לשקול בחיוב הרחבות של הפוליסה, הכל לפי נסיבות כל בית וצרכיו המיוחדים. בסך הכל הביטוחים אינם יקרים.

ביטוח בניין משותף מכסה נזקים הנגרמים לרכוש המשותף כתוצאה מרעידת אדמה, פיצוץ צנרת מים, התפוצצות בלון גז, סערה, סופה, נזק אשר נגרם בזדון ועוד. ביטוח מבנה אינו מכסה בלאי טבעי ואינו קשור למצב המערכות בבית. הוא מכסה נזקים בלתי צפויים. לשם כך נדרש ביטוח המבנה ואין כפל ביטוח בבית בו יש גם ביטוח ספציפי למעליות או למתקנים אחרים. עלות הביטוח משתנה לפי המבנה, קיום חניון תת-קרקעי ומעליות, עבר ביטוחי וכדומה..

ביטוח טוב אינו בהכרח ביטוח זול. חשובות יותר הן ההחרגות אשר מתלוות לכל כיסוי. לא קל לקרוא פוליסת ביטוח, גם עם זכוכית מגדלת וזה "סינית" לרוב האנשים. לכן כה חשוב להיוועץ תחילה עם איש מקצוע, בלתי-תלוי ובלתי קשור למבטח עצמו.

אל תגידו "לי זה לא יקרה"

אתם עדיין לא לגמרי בטוחים שגם אתם צריכים לעשות ביטוח מבנה? נדמה לכם שיש לכם וועד בית נהדר שידאג לכל התקלות שעלולות לצוץ? אם כך, כדאי שתדעו: לא תמיד הכול קשור אליכם או לוועד הבית הנהדר שלכם. מה קורה, לדוגמא, אם שליח מגיע ושובר את הרגל? ומה קורה אם הוא יכול להוכיח ששבירת הרגל היא תוצאה של מדרגה שבורה שלא תיקנתם?

יכול להיות שאתם, כל האנשים שחיים בבניין ושהם בעלי הדירות אפילו לא ראיתם את אותה מדרגה שבורה! ויחד עם זאת, במידה ואותו שליח יוכיח שהנזק נגרם לו כתוצאה מכך שאתם התרשלתם ולא תחזקתם את הבניין כמו שצריך, אתם תהיו אשמים. אתם תוהים מה זה אומר בפועל? זה אומר שאת כל החסכונות שעשיתם לטובת לימודים לילדים או נסיעות לחו"ל – תשקיעו עכשיו בתשלום של פיצויים לאותו שליח שנפגע כשהוא בסך הכול הביא לכם חבילה.

מי מאתנו היה רוצה לראות את עצמו כחלק מתרחיש אימה כזה? ויחד עם זאת, חשוב שתדעו: מקרים כאלה כבר קרו בעבר ולצערנו הרב הם עדיין קורים. אם אתם מחפשים את הפתרון למצב הזה ואם אתם לא רוצים למצוא את עצמכם בלב פרשייה מסובכת כזאת, הפתרון הוא ביטוח מבנה.

איך בוחרים חברה מובילה שאצלה כדאי לעשות ביטוח מבנה

כמו שהדגשנו לעיל, כאשר מדברים על ביטוח מבנה מדברים למעשה על ביטוחים שאפשר לעשות אצל לא מעט חברות ביטוח. עם זאת, ולמרות נושא המחיר, חשוב להבין שהמחיר הוא לא הדבר היחיד שצריך להנחות אותנו בתהליך קבלת ההחלטות.

במילים אחרות, מה זה יעזור לכם אם תעשו ביטוח מבנה אצל החברה שתיתן לכם את ההצעה הכי טובה שיש, אם ברגע האמת היא לא תענה לכם? ואם ברגע האמת היא לא תיתן לכם את הכיסוי שמגיע לכם? לעומת זאת, בהחלט יכול להיות שעדיף לשלם עוד קצת כסף ולהבטיח שאם יהיה לכם צורך, תוכלו לקבל את הכיסוי של חברת הביטוח. לכן המחיר של הפוליסה חשובה, אך חשוב לא פחות לדעת שיש לכם אל מי לפנות אם משהו קורה.

למה חשוב לקרוא חוות דעת לפני שעושים ביטוח כזה

האמת היא, שבין אם אתם רוצים לעשות היום ביטוח מבנה, ביטוח ועד בית או כל מיני ביטוחים אחרים, יש משהו חשוב מאוד שכדאי לעשות, והוא: לברר מה חושבים אחרים. אם אתם יכולים לעשות בירור קצר וכך למנוע מעצמכם

להיות לקוחות של חברה שאינה אמינה ואינה מוצלחת, למה שלא תעשו זאת?

ביטוח למבנה משותף האם זה חובה

הדרך הנכונה היא לא רק לקבל עם אנשים שאתם מכירים כדי לקבל מהם המלצות אודות חברות ביטוח כאלה ואחרות. עוד אופציה טובה היא גם להשתמש בכל מה שהאינטרנט מציע לנו. תוהים מה זה אומר? פשוט מאוד: אחרי שהצלחתם לצמצם את חברות הביטוח לשתיים או שלוש ואחרי שעשיתם קצת השוואת מחירים, כדאי שתבדקו מה חושבים אחרים.

אותם "אחרים" הם אנשים שחיים בבניינים אחרים וכבר עשו את פוליסת הביטוח שמעניינת גם אתכם. אם תדברו איתם תוכלו ללמוד מתוך הניסיון האישי שלהם האם זו חברת ביטוח שאפשר לסמוך עליה או לא.

כל הפרסומים שאתם רואים באינטרנט טובים ויפים, ואין ספק שכל חברת ביטוח תנסה למשוך אתכם אליה. עם זאת, בפועל רק חלק מהחברות האלה נותנות שירות באמת טוב ללקוח ולכן שווה לבדוק אל מי אתם פונים. להיות מבוטחים בביטוח מבנה אצל חברה אמינה וטובה זה משהו שייתן לכם שקט נפשי ולכן לא כדאי לזלזל בכך.

מה החשיבות של ביטוח מבנה

החשיבות של ביטוח עבור מבנה משותף ברורה, שכן הביטוח הזה הוא הדרך היחידה לדעת שתקבלו כיסוי כלשהו גם במקרים שבהם מתרחש נזק לחדר המדרגות, לגג המבנה או לכל מרחב משותף אחר. בנוסף, ביטוח כזה מעניק גם כיסוי מפני תביעות צד ג' (שנקרא גם ביטוח צד ג לבניין משותף) כך שברור מדוע חשיבותו עליונה. 

שאלות ותשובות

האם ביטוח מבנה הוא ביטוח חובה?

לא, ביטוח מבנה אינו ביטוח חובה בחוק. עם זאת, הוא חובה מוסרית וחשובה, מכיוון שהוא מספק כיסוי למקרה של נזק בלתי צפוי למבנה, כגון שריפה, הצפה, רעידת אדמה או פיצוץ.

מי צריך לעשות ביטוח של מבנה?

כל מי שרוצה להגן על הנכס שלו מפני נזק בלתי צפוי צריך לעשות ביטוח מבנה. זה כולל בעלי דירות, בעלי בתים פרטיים, בעלי עסקים ומוסדות.

מה מכסה ביטוח מבנה?

ביטוח מבנה בדרך כלל מכסה את הנזק שנגרם למבנה עצמו, כולל הקירות, התקרה, הרצפה, המערכות ההנדסיות והריהוט הקבוע. הוא אינו מכסה נזק לרכוש אישי, כגון רהיטים ניידים, מכשירים חשמליים או בגדים.

האם ניתן לקבל החזרי מס על ביטוח המבנה?

כן, ניתן לקבל החזרי מס בחלק מהמקרים. לדוגמה, בעלי דירות יכולים לקבל החזרי מס על ביטוח המבנה אם הם משכירים את הדירה. בנוסף, בעלי עסקים יכולים לקבל החזרי מס על ביטוח עבור מבנה של העסק.

ביטוח מבנה
תוכן עניינים
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף