הכול על חוקי ועד בית משותף

עברתם לגור בבניין משותף שזה עתה נבנה? למעשה, כל הדיירים במקום חדשים? אם כך, כדאי שתדעו שאחד מהמפגשים הראשונים שיהיו לכם עם הדיירים, הוא בנושא של בחירת הוועד. אנשים לא תמיד מודעים לכך, אבל כאשר מדברים על חוקי ועד בית משותף מדברים, לפני החוק, על החובה לבחור ועד מתפקד. כלומר, זה לא עניין של העדפה או של נוחות, שכן בפועל, כל בניין משותף, בין אם הוא קטן ובין אם הוא גדול, חייב שיהיה לו ועד מייצג.

על פי ועד בית משותף, הוועד יכול לכלול עד חמישה חברים ויש לבחור אותו ברוב קולות. משמעות הדברים היא שזה לא שאותו חבר ועד מחליט על דעת עצמו להפוך להיות הוועד של הבניין, שכן צריך לעשות את הדברים בצורה דמוקרטית. בנוסף, חברי וועד הבית אינם רשאים לקבל החלטות לבד, שכן בפועל, אפילו אם ההחלטה נראית שולית וזניחה, יש לקבל אותה ברוב קולות.

חוקי ועד בית משותף – מה עושה בפועל הוועד?

אנשים רבים לא תמיד מבינים מה התפקיד של ועד הבית, ואפשר להבין מדוע. ראשית, ברוב ימות השנה הוועד לא עושה יותר מידי כי אין תקלות או סוגיות משפטיות שבהן הוא צריך לייצג את הדיירים. עם זאת, יש מקרים שבהם פתאום לוועד הבית יש עבודה רבה, והיא יכולה להיות מגוונת מאוד. למשל: אם רוצים לעשות שיפוץ כלשהו בבניין, חוקי ועד בית משותף קובעים שהוועד הוא הישות שמייצגת את הדיירים מול כל גורם באשר הוא.

לכן זה לא משנה אם מדובר על הייצוג מול החברה שתבצע את עבודות השיפוץ בפועל או שמדובר על ייצוג מול בית המשפט בגלל עניין שהסתבך. מה שבטוח זה שהוועד יהווה את הפנים של הבניין כולו ולכן חשוב לבחור את חבריו בקפידה. בנוסף, הוועד גם מטפל בעניינים שוטפים והרבה פחות מורכבים כמו: רישום של הוצאות והכנסות, גביית כספים מהדיירים, קבלת חשבוניות מאנשי מקצוע שמבצעים עבודות שונות בבניין ועוד.

חשוב לדעת: רצוי מאוד לבחור באנשים אמינים לתפקיד וועד הבית כי כך תהיינה הרבה פחות תקלות ובעיות בעתיד.

ועד בית חוקים

למה כל וועד חייב שיהיה לו ביטוח?

קשה לדבר על חוקי ועד בית משותף ולא לדבר, בין היתר, על הסכנות שאליהן חשופים חברי הוועד. כך למשל, אם מישהו יעבור תאונה כלשהי בשטח הבניין, בין אם זה דייר ובין אם זה יהיה אדם שנכס אליו מבחוץ, הוא יוכל להחליט לתבוע ישירות ובאופן אישי את חברי וועד הבית. אומנם זה אבסורד, כי מדובר על אנשים שהתנדבו למלא את תפקיד הוועד, אך בפועל, זה מה שהחוק קובע.

לכן בהחלט כדאי לדאוג לכך שתמיד חברי וועד הבית שלכם ינצלו את הטבות ביטוח בניין משותף שהוא כמה שיותר מקיף שיוכל להגן עליהם אם חלילה משהו יקרה, ורצוי לבחור לשם כך חברת ביטוח מובילה למרות שחוקי ועד בית משותף לא מחייבים בכך.

 

שאלות ותשובות

מהם חוקי ועד בית משותף?

חוקי ועד בית משותף נקבעים בחוק המקרקעין, בתקנון הבית המשותף ובהחלטות הוועד.

מהם סמכויות ועד בית משותף?

סמכויות ועד בית משותף כוללות:

  • גביית דמי ועד
  • הטלת קנסות על דיירים שלא משלמים את דמי הוועד
  • ביצוע עבודות שיפוץ ותיקונים
  • קבלת החלטות בנוגע לניהול הבית המשותף

איך נבחר ועד בית משותף?

ועד בית משותף נבחר באסיפה כללית של בעלי הדירות.

מה ניתן לעשות במקרה של סכסוך עם ועד בית משותף?

במקרה של סכסוך עם ועד בית משותף, ניתן לפנות לפתרון סכסוכים בבית משפט השלום או באמצעות גישור.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

 

חוקי ועד בית משותף
תוכן עניינים
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף