מה זה תקנון בית משותף ולמה הוא כל כך חשוב?

סביר להניח שגם אתם, כמו רוב התושבים במדינת ישראל, גרים בבית משותף עם תקנון בית משותף. במדינה כל כך צפופה, טבעי שזה יהיה פתרון המגורים הטוב ביותר, מה גם שהיום אנחנו רואים בתים משותפים מאוד גדולים הכוללים עשרות קומות. מה שכן, החיים המשותפים האלה ביחד מובילים לא פעם את הדיירים להתמודד עם אינספור אתגרים שונים, כי בסופו של דבר, כולנו הרי רוצים שלום בית.

אנחנו רוצים לדעת שאנחנו גרים בבניין מטופח ונעים שבו כולם שומרים על הכללים ועל הנהלים, אך האם אתם יודעים מה באמת אומרים הכללים והנהלים בבניין שבו אתם גרים? כאן בדיוק נכנס לתמונה הנושא של תקנון בית משותף, שכן הוא מאגד בתוכו לא מעט נקודות חשובות שהופכות את החיים בבניין המשותף להרבה יותר פשוטים. כאשר כל דייר יודע מה מותר ומה אסור לעשות בשטח הציבורי, הרי יותר קל להתנהל ולכן יש לתקנון הזה חשיבות גדולה.

מה זה תקנון בית משותף מצוי?

מה שהרבה פעמים אנשים לא לגמרי יודעים, זה שבישראל יש תקנון בית משותף אך יש גם אפשרות לכתוב תכנון מוסכם. ההבדל בין השניים הוא שכאשר מדברים על תקנון בית משותף מצוי, מדברים על התקנון הסטנדרטי ששייך לכל הבתים המשותפים אלא אם הן נעשו בו שינויים. לעומת זאת, תקנון בית מוסכם הוא תקנון שנעשה בו שינויים על ידי בעלי הדירות והתאמות ספציפיות לבניין המשותף שעליו מדובר.

כמובן שכאשר מדברים על תקנון מוסכם מדברים על תקנון שרוב בעלי הדירות צריכים להסכים עליו. יש חשיבות אדירה לקיום התקנון הזה, כי בצורה כזאת אנחנו רואים שבכל פעם כשעולות סוגיות שונות ודילמות, אנחנו יכולים פשוט לפנות אל התקנון ולראות מה בדיוק הוא אומר. למשל, אם רוב בעלי הדירות מסכימים ביניהם לצרף לדירה מסוימת את גינת הבניין כי רק אותה דירה באמת תוכל ליהנות ממנה, חשוב שכל בעלי הדירות יסכימו בנקודה הזאת. במקרה הזה אם לא תהיה הסכמה מלאה של כל בעיה הדירות אי אפשר יהיה לבצע זאת בשטח.

תקנון בית משותף דוגמא

איזה עוד נושאים באים לידי ביטוי בתקנון?

אם מדברים על תקנון מצוי, אנחנו רואים שהוא עוסק באינספור נושאים חשובים. למשל: איך בוחרים את וועד הבית, כל כמה שנים צריך להחליף אותו וכמה חברים הוא יכלול? מתי צריך לקיים אספות דיירים? וכמה כל דייר יצטרך לשלם בחודש או בשנה על תחזוקת המבנה המשותף כולו? התקנון המצוי מדבר, בין היתר, גם על נושא השיפוצים, שהוא נושא שכמעט תמיד עלול לעורר לא מעט ויכוחים בין בעלי הדירות. חשוב להבין: הניסיון מוכיח בצורה חד משמעית שכאשר יש תקנון בית משותף כתוב ומסודר, נמנעים הרבה מאוד ויכוחים מיותרים בין השכנים ולכן זה כל כך משמעותי.

 

מעוניינם בייעוץ או יש לכם שאלות נוספות? צרו קשר עם מומחי ביטוח וועדים בטלפון או השאירו פרטים בטופס למטה.

 

שאלות ותשובות

מי יכול לנסח תקנון בית משותף?

ניתן לנסח תקנון בית משותף בעזרת עורך דין המתמחה בתחום המקרקעין.

איך ניתן לאשר תקנון בית משותף?

  • רישום בטאבו: יש לרשום את התקנון בטאבו על מנת שיהיה תקף מבחינה משפטית.
  • הסכמת רוב בעלי הדירות: יש לקבל את הסכמתם של רוב בעלי הדירות (בעלי 2/3 מהרכוש המשותף) לאישור התקנון.

מה ניתן לעשות אם יש סכסוך בנוגע לתקנון בית משותף?

במקרה של סכסוך בנוגע לתקנון בית משותף, ניתן לפנות לבית המשפט לענייני משפחה.

האם ניתן לשנות תקנון בית משותף?

כן, ניתן לשנות תקנון בית משותף, אך יש לעשות זאת בהתאם להוראות התקנון עצמו. בדרך כלל, נדרש רוב מיוחד של בעלי הדירות (בעלי 2/3 מהרכוש המשותף) כדי לאשר שינוי לתקנון.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

תקנון בית משותף
תוכן עניינים
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
ביטוח רעידת אדמה בית משותף
ביטוח רעידת אדמה בית משותף

למרות שלא ממש נעים לחשוב על זה, כולנו יודעים כי רעידות אדמה, כמו הרבה אסונות אחרים, הן חלק מהחיים. למעשה, מחקרים מראים שישראל נמצאת בנקודה גיאוגרפית מאוד בעייתית בנושא הזה

קרא עוד »
פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף